Strona główna » ASUS Strix GeForce RTX 2080TI – test

ASUS Strix GeForce RTX 2080TI – test

Nvidia przyzwyczaiła nas do wysokiej wydajności w nowych kartach, teraz jednak pojawiło się wsparcie dla Ray Tracing. Jak wpłynęło to na wydajność karty?

W momencie premiery kart graficznych z obsługą Ray Tracingu część osób była do nich nastawiona bardzo sceptycznie. Różnica w wydajności przy porównywaniu do odpowiedników z poprzedniej generacji przy uwzględnieniu ceny była zbyt mała, aby przesiadka była opłacalna. Obecnie jesteśmy po premierze kart z serii SUPER, cena pierwszych RTXów spadła. Czy w tej chwili zakup tych kart jest bardziej opłacalny?

Konfiguracja testowa

  • Płyta główna: Gigabyte GA AB350 GAMING 3;
  • Procesor: AMD Ryzen 1600X @3,6 GHz;
  • Pamięć RAM: HyperX Predator 16 GB DDR4 @ 3000MHz;
  • Dysk SSD: Kingston UV400, 240 GB;
  • Zasilacz: be quiet! POWER ZONE 750W;
  • System operacyjny: Windows 10

Skąd zmiana nazewnictwa?

Wszystkie dotychczasowe generacje kart od Nvidii przed numerkiem posiadały człon GTX. W obecnej generacji nastąpiła zmiana na RTX. Spowodowane jest to chęcią zaznaczenia możliwości generowania realistycznego oświetlenia przy użyciu ray tracinguAle to nie jedyne zmiany, jakie zaszły w nowych kartach. Nowa architektura Turing posiada rdzenie Tensor umożliwiające wykorzystanie uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji. Związane jest to z reklamowaną przez Nvidię nową techniką wygładzania krawędzi, która wykorzystuje te rdzenie. Decyzja ta wymusiła również zastosowanie nowej generacji pamięci, w nowych kartach graficznych znajdziemy pamięci GDDR6.

Budowa i wykonanie

Do testów przypadła mi karta od Asusa z ich autorskim, półpasywnym chłodzeniem. Porównując ją do GTXa 1070TI widać, iż karta jest niewiele grubsza, łopatki wiatraków są zmienione, inne są też dostępne złącza. Tutaj mamy oddane do dyspozycji dwa złącza Display Port, dwa złącza HDMI oraz USB typu C (do VR). Karta wymaga zasilania z dwóch wtyczek 8-pinowych i zajmuje trzy sloty z tyłu obudowy. Samo chłodzenie jest wydajne, przy normalnej pracy wiatraki są wyłączone, dzięki czemu karta pracuje bezszelestnie, wiatraki włączają się dopiero w momencie, gdy karta przekroczy 60 stopni.

Specyfikacja techniczna

  • Architektura: Turing
  • Taktowanie rdzenia: 1350 MHz (w trybie Boost: 1665 MHz)
  • Taktowanie pamięci: 14000 MHz
  • Pamięć: GDDR6 11GB
  • Maksymalna obsługiwana rozdzielczość: 7680 x 4320
  • Rekomendowany zasilacz minimum 650W

Wyniki testów

Przejdźmy jednak do dania głównego: jak ten potwór radzi sobie w grach? (należy tylko zaznaczyć, że w platformie testowej wąskim gardłem może być procesor, miejcie to proszę na uwadze).

Full HD:

  • GTA V

Testy przeprowadzane były przy pełnych ustawieniach graficznych (tylko skalowanie klatek pozostało niezmienione). Podczas testów klatki oscylowały w pomiędzy 44 a 95 klatek, w pomieszczeniach wynik nie spadał poniżej 120 klatek na sekundę.

  • CS: GO

Counter Strike jest dużo mniej wymagającą grą. Testy przebiegały głównie na mapie de_dust2. Klatki oscylowały pomiędzy 130 a 190.

  • World of Tanks

World Of Tanks również należy do grona mniej wymagających gier (nie zmienia to faktu, że grafika prezentuje się okej). Podczas testów klatki oscylowały pomiędzy 140 a 190 klatek. W trybie Battle Royale ilość wyświetlanych klatek wahała się między 200 a 230.

  • Battlefield V

Gra wykorzystuje wspierany od tej generacji kart Ray Tracing. I tak gra była testowana, z włączoną obsługą DirectX12 oraz włączony Ray Tracingiem gra osiągała pomiędzy 61 a 75 klatek na sekundę. I to było bardzo pozytywne zaskoczenie. W momencie premiery RTXów była mowa o tym, że karty graficzne nie dają sobie rady z generowaniem grafiki z Ray Tracingiem. Na szczęście problemy zostały wyeliminowane i obecnie można cieszyć się płynną rozrywką.

  • Wiedźmin 3

Wiedźmin musiał się oczywiście pojawić w tym zestawieniu i tak jak w pozostałych przypadkach, wynik jest bardzo zadowalający. Klatki cały czas oscylowały pomiędzy 130 a 170, utrzymując się średnio w okolicach 140 klatek.

4K:

  • GTA V

Wyniki były dla mnie zadziwiające. O ile w budynku klatki oscylowały w granicach 90 – 95, tak jeżdżąc po mieście wynik wahał się między 45 a 70. Wynik z jednej strony niższy niż w przypadku Full HD, ale dolna granica klatek pozostała taka sama.

  • CS:GO

Ta sama mapa, de_dust2, taka sama ilość osób na serwerze, a wyniki okazały się… lepsze niż w wypadku Full HD. Klatki wahały się pomiędzy 140 a 200.

  • World Of Tanks

Tutaj bez zaskoczeń. W warunkach podobnych jak przy niższej rozdzielczości wynik to 90 – 100 klatek na sekundę.

  • Forza Horizon 4

Ta gra to dla mnie największe zaskoczenie. Poprzedni Horizon miał dosyć duże problemy z utrzymaniem stałej ilości klatek na sekundę na komputerze i pomimo tego, że gram w tę grę dosyć często obawiałem się jak będzie wyglądać sytuacja w rozdzielczości 4K. Cóż, w deszczu 89 – 100 klatek na sekundę, w dobrych warunkach pogodowych mówimy o wyniku 120 – 140 klatek na sekundę. Taki wynik widoczny jest i przy rozdzielczości Full HD i przy 4K. Nie wiem, jak Turn 10 tego dokonało, ale odwalili kawał dobrej roboty.

  • Battlefield V

Gra nie była w stanie załadować mapy, nie byłem w stanie ustalić, co było przyczyną.

  • Wiedźmin 3 – 70-80

Polska gra wygląda dalej bardzo dobrze, a do tego klatki osiągają wartości ponad 60 na sekundę.

Podsumowanie

Karta w dniu pisania recenzji kosztuje około 5900 złotych. Porównując ją do GTXa 1070TI, z którego korzystam na co dzień, mogę śmiało powiedzieć, że RTX jest bardzo dobrą kartą do grania w 4K nawet pomimo niezbyt wydajnego procesora. Temperatury osiągane przez kartę nawet przy dużym obciążeniu oscylują w granicach 60 stopni. Nie widzę jednak zastosowania takiej karty, jeżeli gramy w rozdzielczości Full HD. Nie dlatego że karta nie da rady, tylko dlatego, że w takiej rozdzielczości nie wykorzystamy jej pełnego potencjału. Do wyższych rozdzielczości polecam ją z czystym sumieniem.

Adrian Wojda

Fan nowych technologii, ze słuchawkami na uszach mógłby przejść cały świat. Ewentualnie przejechać. O telefonach wie (prawie) wszystko.

Chcesz wiedzieć więcej?